سرخط خبرها

پارسال کشف گوشی‌های سرقتی در مرز خراسان رضوی ۷۱ درصد رشد داشت؛ مواد مخدر ۵۰ درصد

  • کد خبر: ۲۲۰۵۲۹
  • ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
پارسال کشف گوشی‌های سرقتی در مرز خراسان رضوی ۷۱ درصد رشد داشت؛ مواد مخدر ۵۰ درصد
گفتگو با فرمانده مرزبانی استان و بررسی عملکرد یک‌ساله مرزبانان خراسان‌رضوی که خوش درخشیدند

سعید جلائیان  | شهرآرانیوز؛ نه روز و شب و نه حتی تعطیلی خاصی دارند. هر ساعت از شبانه‌روز باید برای انجام عملیات‌های مختلف آماده باشند. از بررسی خودرو‌های سواری، نیمه‌سنگین و سنگین که هر روز پشت خط مرزی برای ورود و خروج به کشور صف می‌بندند گرفته تا درگیری با اشرار. مرزبانان همچنین می‌دانند سوداگران مرگ و قاچاقچیان در برخی روز‌های خاص منتظر فرصت هستند، به همین خاطر برای آنها یک روز عادی با روز تحویل سال یا روز برگزاری یک مسابقه فوتبال حساس، تفاوتی ندارد.

 آنها چشم به مرز دارند و اجازه نمی‌دهند هیچ چیز ممنوعه‌ای همچون سلاح، مواد مخدر و... وارد کشور شود یا دارو، سوخت، تلفن‌های همراه سرقتی و... به خارج از کشور قاچاق شود. آنها مردانی هستند که هر لحظه از سال با تمام وجود از ۵۳۱‌مرز مشترک استان با کشور ترکمنستان و ۳۰۲‌کیلومتر مرز مشترک خراسان رضوی با افغانستان مراقبت می‌کنند.

رشد ۵۰ درصدی کشف موادمخدر

به پاس تلاش مرزبانان خراسان‌رضوی در سال گذشته کشف مواد مخدر رشد ۵۰ درصدی پیدا کرد. افزایشی که فرمانده مرزبانی استان درباره آن می‌گوید: در سال ۱۴۰۲ مرزبانان خراسان‌رضوی با تلاش شبانه‌روزی خود توانستند از ورود پنج تن موادمخدر به مرز‌های استان جلوگیری کنند. حجمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است. این مواد مخدر از سوداگران مرگی کشف شد که مرزبانان نه‌تن‌ها اجناس آنها را کشف و ضبط کردند بلکه موفق به دستگیری ۲۲۲ نفر از آنها شدند. تعداد قاچاقچیان موادمخدر دستگیر شده هم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است.

یکی از اقدامات مرزبانان حفظ امنیت در شهر‌های مرزی است. مرزبانان در کنار تمامی وظایف ذاتی خود توانسته‌اند راز سرقت‌های بسیاری را در شهر‌های مرزی کشف و اموال مسروقه بسیاری را که برخی از آنها در حال خروج از کشور بودند، به مال‌باختگان بازگردانند.

سردار مجید شجاع در این باره توضیح می‌دهد: علاوه‌بر اینکه مرزبانان در راستای ارتقای امنیت مرز‌های کشور نیز عملکرد درخشانی داشته‌اند، آنها از میان ۱۳۷ سرقتی که در حوزه مرز‌های استان صورت گرفته است موفق به کشف ۱۲۶ مورد شدند که همین تیزهوشی و عملکرد درخشان مرزبانان رشد ۱۳۸ درصدی کشف سرقت‌ها را در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته آن رقم زد.

کشف ۲۴۴۳ گوشی سرقتی

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این در حوزه کشف تلفن‌های همراه سرقتی که مال‌خران و قاچاقچیان قصد خارج کردن آنها را از مرز‌های کشور داشتند، مرزداران توانستند ۲ هزار و ۴۴۳ دستگاه تلفن همراه سرقتی را کشف کنند و از طریق مراجع قضایی به مالکانشان بازگردانند، کشفیاتی که براساس آمار ۷۱ درصد رشد داشته است.

تمامی این اقدامات در شرایطی انجام شده که در حوزه کنترل خودرو‌های ترانزیتی هم رشد چشمگیری رقم خورده است، در واقع مرزبانان استان سال گذشته ۲۳‌درصد نسبت به سال قبل از آن بیشتر خودرو‌های ترانزیتی را بررسی کردند، موضوعی که فرمانده مرزبانی خراسان‌رضوی درباره آن بیان می‌کند: در حوزه کنترل خودرو‌های ترانزیتی، بیش از ۲۷۱‌هزار خودرو توسط مرزبانان استان کنترل شده که نسبت به سال قبل ۲۳‌درصد افزایش داشته است. از میان همین خودرو‌ها بود که مرزداران موفق به کشف ۷۱۸‌هزار لیتر سوخت قاچاق نیز شدند.

تعامل مرزنشینان

در طول تاریخ مرزنشینان کشورمان نقش مهمی در تأمین امنیت مرز‌ها داشتند. در سال‌های اخیر نیز این خود مرزنشینان بودند که با مشاهده اشرار، سوداگران مرگ و قاچاقچیان، موضوع را به مرزبانان و مأموران مربوط اطلاع می‌دادند.

سردار شجاع با اشاره به ارتباط مستقیم مرزبانان با مرزنشینان اضافه می‌کند: در حوزه دیپلماسی مرزی، مرزبانان درجه یک و درجه دو در هنگ‌های مرزی استان در راستای استیفای حقوق دولت و مرزنشینان ۱۴۳‌ملاقات مرزی ترتیب دادند، دید و بازدیدی که تأثیر خوبی در عملکرد موفق مرزبانی داشته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->